قدس آنلاین/ ساحل عباسی: امنیت ملی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتدار هر نظام و از اولویت‌های ثبات و تحقق رشد و پیشرفت هر کشوری است زیرا نبود امنیت ملی، کشور در سایر حوزه‌ها دستاوردی نخواهد داشت. غارت و چپاول سرمایه‌ها، نبود امنیت جانی و روانی و عدم استقلال سیاسی و اسارت شهروندان آن جامعه از اولین مسایلی است که در صورت نبود امنیت ملی رخ می‌دهد.

 اقتدار نیروی دفاعی مکتبی تضمین کننده امنیت و ثبات کشور است

حفظ وحدت، همبستگی و همسویی قوای نظامی از مهم‌ترین الزامات و ارکان حفظ و تداوم امنیت ملی است که نیازمند آگاهی، بصیرت و اقدام به‌موقع فرماندهان و کادر نظامی کشور و رسانه‌های متعهد به آرمان‌های جمهوری اسلامی است.
بویژه در زمان حاضر که قدرت‌های استکباری به وضوح از لزوم هدف قراردادن امنیت جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تنش و درگیری‌های قومی و مذهبی در کشورما سخن می‌گویند و این موضوع را راهبرد اصلی خود برای ضربه زدن به ایران‌ از داخل تعریف کرده‌اند و با توجه به اوضاع آشفته کشورهای منطقه و پیرامون کشورمان توجه به مقوله امنیت ملی و انسجام و وحدت ملی بین گروه‌های قومی و مذهبی و ارکان سیاسی و دفاعی کشور از اهمیت دوچندان برخوردار است.
دکتر سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، در گفت‌و‌گوی پیش رو مهم‌ترین دلایل حفظ وحدت نیروهای نظامی کشور و الزامات تحقق وحدت سیاسی و نظامی را تبیین نموده است.

 با توجه به اینکه آموزه‌های اسلامی بر وحدت امت اسلام تأکید فراوانی دارند، آیا می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین ثمره‌های حفظ وحدت سیاسی، تداوم حاکمیت جامعه اسلامی است؟
نظام سیاسی در جامعه دینی و اسلامی مبتنی بر اندیشه امت و امامت است. در واقع جامعه اسلامی نظامی ولایت‌محور است و این ولایت است که موجب انسجام  امت اسلامی می‌شود زیرا اندیشه و تفکر ولایت‌محور ریشه در توحید و یگانگی پروردگار دارد. این تفکر که همه انسان‌ها را در یک مقصد واحد و به سوی خداوند در حرکت می‌بیند، بر اساس اصول اسلامی است که  وحدت را در جامعه اسلامی دنبال می‌کند.
وحدت یک اصل اسلامی است و اصالت وحدت به فرموده امام خمینی(ره) «از جنود الله است» زیرا وحدت در نقطه مقابل تفرقه قرار دارد. آیات و روایات اسلامی و آنچه از کلام گهربار امام خمینی(ره) به یادگار مانده، نشان می‌دهد که تفرقه جنود شیطان است که خسارت‌های بزرگی به جامعه اسلامی وارد می‌کند. از این رو، یکی از اصول مهمی که همه اقشار، جریان‌ها، اقوام و طوایف باید اهتمام ویژه‌ای بدان داشته باشند، توجه به تداوم روند همگرایی، هم افزایی و همسویی حول محور ولایت فقیه است که امت اسلامی را از گزند دشمنان داخلی  و خارجی مصون نگاه می‌دارد.

 بنابراین به این نکته مهم قایل هستید که عامل محقق‌کننده وحدت در میان قوای نظامی کشور، ولایت فقیه و پرچمداری ایشان به عنوان فرمانده کل قواست؟
به طریق اولی در چنین جامعه‌ای نظام سیاسی قوای حکومتی، نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی در یک سیستم قرار دارند. بنابراین تحت امر ولایت عمل می‌کنند. مسلماً رابطه بین نیروهای مسلح در نظام اسلامی را باید بر اساس دیدگاه اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
در واقع هنگامی که مبنای اصلی در جامعه اسلامی حفظ وحدت و همگرایی همه اقشار و مجموعه‌ها است، همه نیروهایی که حافظان تأمین امنیت ملی و نظم و امنیت هستند می‌بایست در مسیر وحدت حرکت کنند و این حرکت در جهت هم‌افزایی به‌گونه‌ای باشد که اهداف مورد نظر نظام اسلامی را محقق کند. نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی شامل ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بسیج مردمی هستند.
این نیروها بر اساس قانون اساسی و قوانین موجود، رسالت تعریف‌شده‌ای دارند که باید بر مبنای آن برای حفظ و ارتقای امنیت جمهوری اسلامی، وظایف و مأموریت‌هایی را به منصه ظهور برسانند.
نکته مهم این است که در جمهوری اسلامی ولی فقیه و رهبر انقلاب شأن فرماندهی کل قوا را بر عهده دارد. این مساله بدان معناست که تمام نیروهای مسلح ما تحت امر ولایت فقیه هستند و هنگامی که فرماندهی واحدی وجود داشته باشد، بدیهی است که نیروهای مسلح موفق‌تر بوده و با همسویی و هم‌افزایی بیشتری در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند.

 یقیناً قطع دست دشمنان از میهن اسلامی و حفظ و استمرار ثبات و امنیت داخلی مرهون همگرایی و همسویی نیروهای مسلح و اجتناب از هرگونه تفرقه‌افکنی است. تحلیل شما از این اصل مهم چیست؟
 بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی همراهی و همگامی نیروهای مسلح در سپاه پاسداران و در ارتش جمهوری اسلامی پرده از این واقعیت برداشته است که این 2 نهاد نظامی، به دلیل رسالت اسلامی، مکتبی‌بودن و قرار داشتن در تحت فرمان ولایت فقیه به‌مثابه یک روح در 2 بدن عمل می‌کنند. این یگانگی و همسویی آنها در طی سال‌های گذشته موجب خنثی‌سازی توطئه‌ها و برقراری امنیت در سرزمین پهناورمان ایران شده است. ملت ایران و همه کسانی که وقایع جنگ تحمیلی را دنبال می‌کردند، از نزدیک و دور شاهد همگرایی سپاه و ارتش در دوران دفاع مقدس بودند و این همگرایی از شروع جنگ تحمیلی آغاز شد.
از آن زمان تا به امروز که 3 دهه از عمر مبارک انقلاب اسلامی گذشته است، شاهد امنیت واقعی جمهوری اسلامی هستیم. در حالی که امروزه بسیاری از مناطق جهان ناامن است، به جرأت می‌توان گفت که امنیت در جمهوری اسلامی ایران مثال‌زدنی است. این یک واقعیت است که جمهوری اسلامی و سرزمین ایران در میان خرمنی از آتش قرار دارد. امروزه همسایگان ایران اسلامی و بسیاری از کشورهای منطقه با بحران‌های جدی امنیتی مواجه هستند زیرا دشمن به‌شدت به دنبال تضعیف قوای اسلامی در کشورهای مسلمان‌نشین است. آنچه به اقتدار و حفظ امنیت مرزهای جمهوری اسلامی کمک کرده، آگاهی نیروهای مسلح به توطئه‌های دشمنان اسلام است. دشمنان با هدف ایجاد اختلاف، تنش و درگیری خواهان عملیاتی‌کردن نقشه‌های شوم خود هستند.
بدیهی است که استمرار امنیت، ثبات و آرامش در کشور به تقویت بنیه دفاعی کشور بستگی دارد. آمادگی نیروهای مسلح و همسویی آنها با یکدیگر نیز یکی از اصول مهم حفظ امنیت و اقتدار کشور است.

 نقش رسانه‌ها و مسؤولان و فرماندهان نظامی در حفظ وحدت جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دشمنان برای تحقق اهداف خود در کشور بر روی ایجاد اختلاف به‌شدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. یکی از راهبردهای مهمِ مورد توجه دشمن،  اختلاف‌افکنی در میان نیروهای مسلح است زیرا آنها می‌دانند که در صورت  همسویی،  هم‌افزایی و همگرایی نیروهای مسلح تمامی توطئه های آنها به‌سهولت خنثی می‌شود. در چنین شرایطی برای خنثی‌کردن شیطنت‌های دشمن و جریان‌های ضدانقلاب لازم است که مسؤولان نیروهای مسلح در سطوح مختلف هوشمندانه برخورد کنند و در کنار آنها، رسانه‌های داخلی نیز به این وحدت نظر و رویه دامن بزنند. مسلماً در صورت همکاری مستمر و مفید رسانه‌ها و نیروهای مسلح توطئه‌های دشمن به خودشان باز خواهد گشت. امروزه عدم هوشمندی رسانه‌های مکتوب و دیجیتال می‌تواند به ایجاد فضایی مبهم در جامعه کمک کند و یقیناً دیگران از این فضا بهره‌های خود را خواهند برد. لذا مدیریت مسایل و اتفاقاتی که رخ می‌دهد، بسیار حایز اهمیت است.
قطعاً در پرتو چنین هوشمندی و برخورد هوشیارانه با مسایل است که جریان‌های اختلاف‌افکن و عناصر تفرقه‌انداز موفق به تحقق اهداف شوم خود در کشور نخواهند شد. تجربه نشان می‌دهد هوشمندی‎ای که در فرماندهان و مسؤولان و در بدنه نیروهای مسلح وجود دارد و نیز تعهد و هوشیاری‎ای که در عملکرد رسانه‌های ارزشی جمهوری اسلامی مشاهده می‌شود، ضامن حفظ وحدت و انسجام نظام خواهد بود. بنابراین دشمن در برابر قوایی با این وحدت رویه به نتیجه نخواهد رسید.
مسلماً تا زمانی که نیروهای مسلح از این افتخار برخوردار هستند که تحت امر ولایت و رهبر حکیم و فرزانه‌ای قرار دارند، هیچ دشمنی توان رویارویی با آنها را نخواهد داشت.
توجه به تقویت نیروهای مسلح که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، از مهم‌ترین مسایلی است که نباید به‌هیچ‌وجه از آن غفلت کرد زیرا همین تقویت روزافزون نیروهای مسلح موجب بازدارندگی و زمینگیر‌شدن دشمن شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.